Feedback krijgen én geven is niet altijd makkelijk maar wel heel nuttig! Ik ben al heel lang fan van de 360° feedback methodiek. De competentiegerichte vragenlijst maakt het mogelijk om op systematische wijze respons te verzamelen vanuit verschillende groepen en perspectieven. Zo heb ik het zelf regelmatig ingezet bij werkgevers waar ik langer werkte. Door jaarlijks klanten, collega’s en relaties om feedback te vragen voedde ik niet alleen mezelf maar hield ik ook mijn manager fris, die mij jaarlijks moest beoordelen.
Onderschatters en overschatters
Feedback is en blijft waardevol voor iedereen in de organisatie, of je nu starter bent of senior professional. Let wel, menig bestuurder aan de top ontvangt nog maar weinig feedback. Vanuit hun machtspositie blijven zij vaak verstoken van eerlijke reacties van medewerkers. Dit kan zorgen voor een beperkte blik of een toename van blinde vlekken. Op alle niveaus in een organisatie tref je overigens overschatters en onderschatters. Uit onderzoek blijkt dat de meerderheid zichzelf beter vindt presteren dan de rest. Kortom, het hebben van een reëel zelfbeeld is prettig en helpt je bij het kiezen van passende werkzaamheden wat het werkgeluk ten goede komt.
Complimentendouche
Het is misschien even wennen in onze cultuur waar valkuilen vaak onder het vergrootglas liggen, maar stel je omgeving vooral vragen over je kwaliteiten en sterke punten. Het levert niet alleen een complimentendouche op die een enorme boost geeft aan je ego, maar door de waardering ook echt in je hart te ontvangen kan je jezelf echt verder ontwikkelen. Geef jezelf dus eens een cadeautje en ga positief onderzoeken en uitvragen over wat je al goed doet en waar je nog beter in kunt worden.
Minimaal drie goede redenen om 360° feedback regelmatig in te zetten:
- Hoge mate van acceptatie van uitkomsten: je kiest zelf minimaal drie respondenten uit je nabije omgeving uit. Denk aan een familielid, collega, goede vriend of klant waarmee je nauw samenwerkt. Door de bestaande band is je acceptatie van hun waardering groot. Let op: afhankelijk van je relatie met de respondent zegt het ook iets over de rolopvatting en zijn of haar waarden. Zo las ik tussen de regels door ook vaak de behoefte van de ander naar mij toe in de antwoorden die ik ontving.
- Het versterkt de band met de feedback gever: zo vanzelfsprekend is het niet in onze cultuur om je positief uit te spreken naar de ander en soms weet je het ook gewoonweg niet wat iemand nu zo in je waardeert. Tegelijkertijd hebben we allemaal behoefte aan waardering en vertrouwen. Het versterkt de relatie door zwart op wit te lezen wat je collega, echtgenoot of manager je aan goeds toewenst.
- Het dient als reality-check: vul ook de vragen over jezelf in en leg ze naast de input van de anderen. Klopt je zelfbeeld? Ben je van nature wat onzeker of bescheiden? Durf dan ook te vertrouwen op de positieve waardering uit je omgeving. Krijg je zaken terug die je niet direct herkent? Laat het dan eerst minimaal een etmaal bezinken voor je de ander om een toelichting vraagt.
Drie Tips
-Werk je als HR manager en wil je de 360° feedback structureel inzetten voor medewerkers? Competentieprofielen bevatten vaak gedrag verankerde beoordelingsschalen. Dit biedt handige handvatten voor het opstellen van feedback vragen.
-Het kan gevoelig liggen voor de ander om de vragen eerlijk te beantwoorden. Respondenten moeten zich vrij en veilig voelen om het formulier in te vullen. Biedt collega’s ook de mogelijkheid om anoniem te reageren, zeker als je de antwoorden later deelt met anderen.
-Een goede nabespreking is essentieel. Zo kan een ervaren (loopbaan)coach je helpen met de juiste interpretatie van de uitkomsten en mogelijke verschillen tussen het zelfbeeld en de opgehaalde feedback. Een goede analyse van de feedback in combinatie met het verkregen zelfbeeld kan de basis vormen van een persoonlijk ontwikkel-, of actieplan.
Vijf vragen gratis!
Wil je ook aan de slag met deze feedback methodiek? Neem contact met me op en ik geef je gratis vijf vragen die je kunt gebruiken voor jouw 360° feedback formulier!